„Keep the customer at the center of everything you do!“
Booking.com je jedním z portálů, který zná téměř každý, kdo alespoň trošku cestuje. Málokdo ale ví, že veškerou podporu nejen hoteliérů, ale i hostů, tvoří v ČR necelá třicítka zaměstnanců. Kdo nejvíce rezervuje na Booking.com, kdo utrácí nejvíce a kdo naopak rezervuje ty nejdelší pobyty? O tom a mnohém více mluvili Tomáš Horák a Jaroslav Stasinka z Booking.com Czech republic na další ze zvaných přednášek. Booking.com je jedním z portálů, který zná téměř každý, kdo alespoň trošku cestuje. Málokdo ale ví, že veškerou podporu nejen hoteliérů, ale i hostů, tvoří v ČR necelá třicítka zaměstnanců. Kdo nejvíce rezervuje na Booking.com, kdo utrácí nejvíce a kdo naopak rezervuje ty nejdelší pobyty? O tom a mnohém více mluvili Tomáš Horák a Jaroslav Stasinka z Booking.com Czech republic na další ze zvaných přednášek.
Víte, do jakého města byla vytvořena první rezervace z Booking.com v České republice? Čekali byste Prahu, Brno, nebo třeba Karlovy Vary? Bohužel, ani jedno z těchto měst to není, i když patří do trojice nejvíce rezervovaných míst v České republice. První rezervace byla do malého ubytovacího zařízení v Domažlicích!
Zajímavý fakt, kterých byla přednáška plná. Než ale podíváme na další z prezentovaných dat, je dobré se ohlédnout trošku do historie a podívat se, jak vlastně Booking.com vznikl a jaká byla jeho historie. Booking.com založil Gert-Jan Bruinsma v roce 1996 v Amsterdamu v Holandsku. První rezervace byly doručovány na papíře, na kole. V roce 2005 byla společnost odkoupena Priceline Group se sídlem v USA. Zajímavostí je, že v roce 2002 se o Booking Online (dříve Bookings.nl, dnes Booking.com) zajímala také Expedia. Ta však koupi odmítla s ohledem na ztrátovost provozu portálu. Od roku 2018 je Booking.com součástí Booking Holdings, společně třeba s Agodou, RentalCars, OpenTable, Priceline.com, Kayak.com a dalšími. „Sice jsem součástí jednoho holdingu, ale snažíme se neustále dalším členům konkurovat. Každý produkt existuje samostatně.“ říká Tomáš Horák. Cílem společnosti Booking.com je „usnadnit lidem poznávat svět.“.
V roce 2013 spustil Booking.com svoji první brandovou video kampaň s názvem Booking.yeah.
V současné době je online kampaň Be a Booker.
Velká pozornost byla věnována také A/B testování uživatelského prostředí, které věnuje Booking.com velkou pozornost. Hlavním cílem je maximalizace konverze, takže „testování“ probíhá téměř neustále. Lze předpokládat, že když si 10 lidí v jedné místnosti otevře Booking.com, nebudou mít všichni stejný interface, stejné zobrazení úvodní stránky, ale třeba i listingu. Booking se snaží o co nejvíce personalizované nabídky „na míru“ svým zákazníkům.
Na závěr přednášky zmínil Jaroslav Stasinka několik zajímavých faktů a postřehů, stejně tak přidáváme i další postřehy z celé přednášky.
• Průměrná délka trvání návštěvy profilu ubytovacího zařízení na Booking.com je cca 36 vteřin. A víte, jak dlouho trvá přečíst 200 slov? Téměř minutu!
• Největší geografický segment pro hotely v České republice jsou stále tuzemští cestovatelé následovaní Němci a Slováky.
• Největší průměrnou cenu ubytování platí turisté z Číny.
• Nejdelší pobyty realizují turisté z Ruska.
Jeden z nejzajímavějších faktů se však týká podílu hotelových produktů v rámci nabídky ubytovacích služeb na Booking.com v České republice. Ty tvoří pouhých 14 % z celkové nabídky.
Kam se bude Booking.com ubírat v následujících letech? Nikoho nepřekvapí silně a rychle rostoucí segment ubytování v soukromí (viz předchozí fakt o podílu hotelových zařízení). Dalším důležitým krokem a cílem pro nadcházející roky je vytvoření systému, který bude pomáhat cestovatelům od začátku (tedy od chuti cestovat) až do konce. Booking.com vytváří komplexní „one-shop“ nástroj, díky kterému si budete moci rezervovat ubytování, letenku, pronajmout auto, rezervovat atraktivity a třeba i místo v restauraci.
Tomáš Horák, Area Manager ČR a SR, a Jaroslav Stasinka, Senior Account Manager ČR jsou součástí malého týmu Booking.com a starají se o spokojenost všech partnerů a hostů, kteří využívají jejich služeb. Prezentace byla součástí předmětu Ing. Štěpána Chalupy, Hotelové rezervační a restaurační systémy, jako zvaná expertní přednáška.